Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen die wij ontvangen. Heb je een specifieke vraag of situatie waardoor jouw vraag hier niet tussen staat?
Neem dan contact met ons op door te mailen naar info@procardio.nl of
bel naar +31 (0)35 33 33 515. Wij helpen je graag verder.

1. Philips HeartStart AED

2. Service & onderhoud

3. AED & Reanimatietraining

4. Elektroden en batterij

5. Wandkasten

6. Betalen

7. Leveren en retourneren

8. Contact

9. Overige vragen

1. Philips HeartStart AED

Wat is een AED?
Een Automatische Externe Defibrillator (AED) is een draagbaar apparaat dat wordt gebruikt als iemand een plotselinge hartstilstand heeft. Het apparaat kan het hartritme van het slachtoffer analyseren en indien nodig, een elektrische schok toedienen om het hart weer in een normaal ritme te krijgen. 

De overlevingskans van het slachtoffer zonder AED is 2-5%. Met een AED kan dit stijgen tot wel 90%.
Hoe werkt een AED?
Zodra de elektroden op het slachtoffer zijn geplakt zal de AED een analyse uitvoeren. Op het moment dat de AED adviseert om een schok toe te dienen, moet de hulpverlener op de oranje schokknop drukken. Na het toedienen van de schok zal de AED opnieuw analyseren en bekijken of het slachtoffer nogmaals een schok moet krijgen of dat het hartritme weer terug is naar normaal. Tussentijds zal de hulpverlener moeten reanimeren door het uitvoeren van borstcompressies en beademing. Dit proces wordt herhaald totdat het slachtoffer weer bij kennis is of totdat de ambulance is gearriveerd.
Waarom een Philips HeartStart AED?
Philips is wereldwijd de marktleider voor AED’s. De Philips HeartStart HS1 AED is tevens de meest verkochte AED ter wereld. Een defibrillator die al vele prijzen heeft gewonnen en bij diverse onderzoeken en wetenschappelijke studies als beste uit de test komt. De Philips FRx AED is het robuuste model en is de enige AED die ook op een natte ondergrond gebruikt mag worden waardoor de patiënt nooit verplaatst hoeft te worden. Daarnaast beschikken beide AED’s over o.a.: gesproken instructies op het tempo van de hulpverlener, Quick Shock technologie waardoor de AED binnen 8,1 seconden een schok kan toedienen en automatische, dagelijkse zelftesten waardoor de AED altijd klaar is voor gebruik. Kortom: de Philips AED is een medisch topproduct!

2. Service en onderrhoud

Moet ik een service- en onderhoudspakket kopen bij mijn AED?
Nee, dat is niet verplicht. Een Philips AED heeft ook geen jaarlijkse controle nodig van een monteur. Toch adviseren wij om een service- en onderhoudspakket af te sluiten omdat er meer komt kijken bij het onderhoud van een AED dan controle. Periodiek moeten de elektroden en batterij vervangen worden. Afhankelijk van het gekozen pakket informeren wij je hierover of sturen wij deze automatisch toe zodra ze aan vervanging toe zijn. Ook kun je 24/7 op ons rekenen als de AED een storing heeft of na een inzet om de AED weer gebruiksklaar te maken. Om ervoor te zorgen dat je nooit zonder AED zit krijg je  tijdelijk een vervangende AED totdat de storing van jouw AED is opgelost. 
Welke service- en onderhoudspakketten bieden jullie aan?
Wij hebben 3 pakketten: - Service & Onderhoud Basic - Service & Onderhoud All-In - Service & Onderhoud All-In +. Het All-In pakket kun je ook afkopen door eenmalig te betalen voor 5 jaar of 10 jaar. Voor meer informatie, neem contact met ons op va info@procardio.nl of 035 33 33 515.
Wat wordt bedoeld met regulier onderhoud?
De elektroden en batterij zijn beperkt houdbaar. Daarom moeten deze periodiek vervangen worden. Dit is het reguliere onderhoud dat altijd terugkomt.
Ik heb toch garantie, heb ik dan een service- en onderhoudspakket nodig?
Ja, want de garantie ondersteunt jou niet op het moment dat elektroden en batterij vervangen moeten worden voor regulier onderhoud, of als de AED een storing heeft of is gebruikt voor een slachtoffer.
Ik heb een factuur ontvangen, maar niemand gezien. Hoe kan dat?
Dat kan kloppen. Voor een Philips AED hoef je geen jaarlijkse controle uit te voeren omdat hij zichzelf iedere dag test op alle belangrijke componenten. Denk hierbij aan de inzetbaarheid van de elektroden en de capaciteit van de batterij. Het jaarlijkse bedrag dat je betaalt voor het service- en onderhoudspakket is voor o.a. onze 24/7 servicedienst en het periodiek vervangen van de elektroden en batterij.
Als ik wil overstappen naar een ander service- en onderhoudspakket, kan dat?
Natuurlijk kan dat. Neem contact met ons op via info@procardio.nl en we kunnen samen kijken naar de beste oplossing voor jou en je AED.
Ik heb meerdere Philips AED’s, kan ik dan korting krijgen op een service- en onderhoudspakket?
Het is altijd interessant om ons aanbod te horen. Neem contact met ons op via info@procardio.nl of bel naar +31 (0)35 33 33 515.
Mijn AED heeft een storing, wat moet ik doen?
Bel met AED360-ProCardio via +31 (0)35 33 33 515. Heb je een service- en onderhoudspakket? Dan kan je ons 24/7 bereiken op het speciale servicenummer +31 (0)35 33 33 517.
Mijn AED is gebruikt, wat moet ik doen?
Bel met AED360-ProCardio via +31 (0)35 33 33 515. Heb je een service- en onderhoudspakket? Dan kan je ons 24/7 bereiken op het speciale servicenummer +31 (0)35 33 33 517.

3. AED & Reanimatietraining

Moet ik een training volgen voordat ik een AED kan gebruiken?
Nee, dat is niet verplicht. Iedereen kan en mag een AED bedienen én een AED kan niet fout bediend worden. In de praktijk is echter gebleken dat na een training de totale hulpverlening niet langer duurt dan 3 minuten. Hiermee stijgt de overlevingskans van het slachtoffer van 5% naar meer dan 70%! Vergelijk het met autorijden: in je eigen auto rijd je direct weg en in andermans auto moet je even 30 seconden rondkijken. Als elke seconde telt geeft een training met jouw Philips AED een enorm rendement.
Wat leer ik tijdens een AED & reanimatietraining?
In 90 minuten leer je de basisbeginselen van reanimatie en het gebruiken van de AED. We starten met een stuk theorie waar je informatie krijgt over een hartstilstand en hoe je dit kunt herkennen. Daarna gaan we aan de slag met de praktijkoefening: reanimatie en het gebruik van de AED op een reanimatiepop.
Voor wie is de training geschikt?
Voor iedereen, van leek tot EHBO’er. Tijdens de training besteden we veel aandacht aan het praktisch handelen. 
Waar wordt de training gegeven?
Op een locatie naar jouw keuze.
Voor hoeveel mensen is de training geschikt?
De training van 90 minuten is geschikt voor een groep tot 20 personen.
Hoe ziet het trainingsprogramma eruit?
Het trainingsprogramma ziet er als volgt uit:
- Theoretische kennis over fibrilleren en defibrilleren
- Benaderen van een patiënt en de juiste diagnose leren stellen
- Kennis over het algemeen werkingsprincipe van de AED en training van:
    - de algemene stappen voor AED gebruik
    - diverse scenario's van de AED in bijzondere situaties die aangepaste handelingen vereisen
    - hoe te handelen wanneer de AED geen stroomstoot adviseert
    - toelichting op reanimatie richtlijnen van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)
- Praktijkoefening reanimatie

4. Elektroden en batterij

Over de elektroden

Ik moet de elektroden van mijn Philips AED vervangen. Hoe werkt dat?
Het vervangen van de elektroden van je Philips AED is erg simpel. Klik hier voor de beknopte instructies voor de Philips HeartStart HS1 AED en klik hier voor de beknopte instructies voor de Philips HeartStart FRx AED. Dit document wordt ook meegestuurd als je nieuwe elektroden van ons ontvangt.
Hoe weet ik of de elektroden nog goed zijn?
Op de voorzijde van de elektrodencassette zie je de vervaldatum staan.
Wat doe ik met mijn oude elektrodencassette?
Wij adviseren om de oude elektroden direct na vervanging weg te gooien. Ze mogen weggegooid worden bij het klein chemisch afval.
Moet ik de elektrodencassette vervangen na een inzet?
Ja. De elektrodencassette kan slechts eenmalig gebruikt worden. Let op: de luchtdichte folie op de elektrodencassette mag niet verwijderd worden als de elektroden niet worden gebruikt voor een noodsituatie. Als de luchtdichte folie geopend is droogt de gel van de elektroden uit en moet je deze direct vervangen. In Nederland worden de kosten van een nieuwe elektrodencassette vergoed als deze is gebruikt bij een inzet. De factuur kun je indienen bij de regionale ambulancedienst.  

Over de batterij

Wat betekent de 'Install before' datum op de batterij?
Op de batterij van een Philips AED staat 'Install Before' en dan een datum. Dit is niet hetzelfde als tenminste houdbaar tot (zoals bij de elektroden). Install before betekent dat de nieuwe batterij uiterlijk voor de genoemde datum in de AED moet worden geplaatst. Niet dat de batterij tot die datum meegaat.
Ik moet de batterij van mijn Philips AED vervangen. Hoe werkt dat?
Het vervangen van de batterij van je Philips AED is erg simpel. Klik hier voor de beknopte instructie voor zowel de Philips HS1 AED als de Philips FRx AED (is voor beide gelijk). De instructie wordt ook altijd meegestuurd als je de nieuwe batterij van ons ontvangt.
Wat doe ik met de oude batterij?
Die mag je weggooien bij het klein chemisch afval.
Moet de batterij vervangen worden na een inzet van de AED?
Nee, dat is niet nodig. De batterij heeft genoeg capaciteit.

5. Wandkasten

Moet ik een speciale kast kopen voor mijn Philips AED?
Dit ligt er aan waar de AED wordt geplaatst. Als je de AED binnen bewaart, bijvoorbeeld in je eigen woning, is dit niet noodzakelijk. Het kan wel handig zijn om een wandbeugel te plaatsen, zodat de AED op een veilige manier is opgeborgen. Wordt de AED buiten bewaard omdat deze beschikbaar is gesteld voor bijvoorbeeld buurtbewoners, dan moet hij in een buitenkast worden geplaatst. Deze kasten beschermen de AED tegen weersinvloeden.
Waar moet ik aan denken bij het maken van een keuze?
AED buiten ophangen
Als je de AED buiten wilt ophangen zijn hiervoor speciale buitenkasten ontwikkeld. Deze zijn voorzien van een verwarming en ventilatie waardoor de AED zich altijd in een juiste temperatuuromgeving bevindt.

Vandalisme- en diefstalbeveiliging 
Als de AED voor iedereen beschikbaar wordt gesteld voor publiek is hij voor iedereen toegankelijk. Hierdoor ontstaat er automatisch een groter risico op diefstal of vandalisme. Daarom zijn er buitenkasten met alarm en/of (pincode)slot. 

Met of zonder alarm 
Een kast met een alarm verkleint de kans op diefstal en vandalisme, maar het is ook handig. Als de AED kast op een plek hangt met weinig toezicht, dan helpt het alarm ook om omwonenden of collega’s te waarschuwen wanneer er een noodsituatie is. Bijvoorbeeld als de AED in de kantine hangt waar niet altijd mensen zitten. Dus ook zonder risico op diefstal of vandalisme, kan een kast met alarm de beste keuze zijn voor jouw AED.

Wandbeugel 
In plaats van een kast, kun je ook kiezen voor een wandbeugel. Deze kan handig zijn wanneer de AED niet in een openbare ruimte hangt/publiekelijk toegankelijk is, maar bijvoorbeeld in de gang of bij de receptie hangt.  

Functioneel én mooi 
Het oog wil ook wat als de AED in een ruimte hangt waar deze zichtbaar is. Je kunt kiezen voor een opvallende kast (bijvoorbeeld rood of groen) waardoor iedereen deze gemakkelijk kan vinden. Maar je kunt ook kiezen voor een simpele witte kast die wegvalt tegen de witte muur.

6. Betalen

Welke betaalmethoden accepteren jullie?
We maken het je zo makkelijk mogelijk. Met de volgende betaalmethoden kun je jouw bestelling veilig afronden:

- Creditcard (VISA of Mastercard) 
- iDeal
- Apple Pay
- Google Pay
- Achteraf betalen (op factuur)
 
Ben je een zakelijke klant en wil je meer dan 5 artikelen tegelijk bestellen? Registreer je dan als nieuwe zakelijke klant via info@procardio.nl
Ik heb een kortingscode, waar kan ik deze invoeren?
Als je product in je winkelwagen zit kies je voor 'afrekenen'. Op deze pagina zie je aan de rechterzijde een blok met ‘Kortingscode’. Hier kun je de code invoeren en dan druk je op de knop ‘Toepassen’. De korting wordt dan direct verrekend.

7. Leveren en retourneren

Wat zijn de verzendkosten?
Wij verzenden je bestelling met UPS en hiervoor betaal je geen verzendkosten binnen Nederland.
Wat is de levertijd?
Gemiddeld wordt je pakket binnen 2-3 werkdagen geleverd.
Hoe kan ik mijn bestelling volgen?
Na het verwerken van je bestelling bieden wij deze aan bij UPS; je ontvangt van UPS dan een mail met track & trace code. Via deze code kun je jouw bestelling volgen.  
Hoe kan ik mijn bestelling retourneren?
Wij hopen natuurlijk dat je volledig tevreden bent met je aankoop. Mocht je in een uitzonderlijke situatie toch je bestelling willen retourneren, neem dan contact met ons op. Stuur een mail naar info@procardio.nl met je retourverzoek onder vermelding van je ordernummer.

8. Contact

Hoe kan ik contact met jullie opnemen?
Ons team staat je graag te woord op werkdagen van 8:30 tot 17:30 uur. 
Je kunt contact met ons opnemen via:

Telefoon   +31 (0)35 33 33 515
E-mail      info@procardio.nl

Op onze website vind je ook een contactformulier dat je kunt invullen.

9. Overige vragen

Kan de Philips AED op kinderen worden gebruikt?
Ja, in een noodsituatie kan zowel de Philips HS1 AED als de Philips FRx AED zonder accessoires worden ingezet op een kind. De Nederlandse Reanimatie Raad stelt ook: ‘Standaard AED’s mogen ook worden gebruikt voor het defibrilleren van baby’s en kinderen als er voor hen geen aangepaste AED voorhanden is’.

Echter, als de AED in een omgeving komt te hangen met veel kinderen is het aan te raden om voor de Philips HS1 de kinderelektroden of voor de Philips FRx de speciale baby-/kindsleutel aan te schaffen. Het is daarbij belangrijk dat de BHV'ers op de hoogte zijn van het gebruik van deze accessoires.

Zowel de baby-/ en kinderelektroden, als de baby-/kindsleutel zorgen ervoor dat de gesproken instructies worden aangepast voor elektrodeplaatsing op een kind (dit is anders dan bij volwassenen) en ook de stroomstoot wordt verlaagd.
Heeft de Philips AED een temperatuuradvies?
Ja, er zijn twee soorten omstandigheden waarin een AED zich kan bevinden: hij ligt opgeborgen in de tas met een geïnstalleerde batterij en elektroden of hij wordt gebruikt op een slachtoffer. Voor beide opties geldt voor de Philips HS1 AED en Philips FRx AED een eigen temperatuuradvies.

Philips HeartStart HS1 AED
Opgeborgen met geïnstalleerde batterij en elektroden: 10 tot 43 ºC 
In gebruik op een slachtoffer: 0 tot 50 ºC 

Philips HeartStart FRx AED
Opgeborgen met geïnstalleerde batterij en elektroden: 0 tot 50 ºC 
In gebruik op een slachtoffer: 0 tot 50 ºC 

Voor beide AED’s geldt: als de AED gedurende 20 minuten of minder in een situatie komt met een snelle overgang van heel koud naar warm, of andersom, blijft de AED functioneren.
Wat gebeurt er als het kouder of warmer is dan het advies?
Voordat de Philips AED een dagelijkse zelftest uitvoert, meet hij de omgevingstemperatuur. Is het kouder dan 0 graden of warmer dan 50 graden, dan wordt de test uitgesteld. Na 3x uitstel (in totaal 40 uur) wil de AED je informeren over de temperatuur; dit doet hij door te gaan piepen. In het geval dat de AED piept terwijl je niet in de buurt bent, zal hij alsnog weer na 8 uur een automatische zelftest proberen te doen. Is deze succesvol omdat de temperatuur is gedaald of gestegen, dan stopt het piepen. Is dit niet het geval, dan zal het geluidssignaal aanhouden totdat je actie onderneemt. Om het piepen te stoppen kun je de uitgebreide handleiding raadplegen. 
Kan ik subsidie krijgen voor de aankoop van een Philips AED?
Ondanks dat hart- en vaatziekten de nummer 1 doodsoorzaak is bij vrouwen (nummer 2 bij mannen) is er geen landelijke subsidie beschikbaar voor het aanschaffen van een AED. Wil je toch proberen hier subsidie voor te krijgen? Dan adviseren wij je om contact op te nemen met een lokale Rabobank, de woningbouwvereniging of het gemeente- of wijkbestuur. Wil je een AED kopen die je beschikbaar stelt voor de hele buurt? Start dan een actie via BuurtAED.nl. Je zamelt hiermee geld in met de hele buurt en betaalt daardoor samen voor de AED, buitenkast en een vijfjarig service- en onderhoudspakket. Daarnaast zien wij regelmatig dat men, ook als het via het BuurtAED project gaat, alsnog via de gemeente een bijdrage kan krijgen.
Hoeveel bedraagt de BTW voor een AED?
Het is niet altijd duidelijk wat het BTW percentage is voor een AED en de toebehoren. Daarom hebben wij ze hier op een rij gezet:

- AED, elektroden en batterij: 9% btw
- Service, training en wandbevestiging: 21% btw
Kan ik de AED verzekeren?
Voor zover bij ons bekend is er nog geen verzekeringsmaatschappij die standaard de AED meeverzekert met bijvoorbeeld de inboedel- en/of opstalverzekering zonder andere verplichtingen. Ons advies luidt dan ook om te allen tijde contact op te nemen met je eigen verzekeringsmaatschappij om te informeren of de huidige polis voldoende is. Zo niet, vraag dan of de bestaande polis aangepast kan worden.
Kan ik mijn Philips AED meenemen op vakantie?
Dat is geen probleem. Als je de AED meeneemt in de auto hoef je geen speciale maatregelen te treffen. 
Ga je met het vliegtuig, dan moet je rekening houden met een aantal aspecten.

- De AED mag bijna altijd mee in de bagageruimte onderin het vliegtuig, of al handbagage. Ook luchtvaartmaatschappijen beschikken namelijk over een AED (KLM is één van onze klanten). Wil je zeker weten dat de luchtvaartmaatschappij waarmee jij vliegt de AED ook toestaat, neem dan contact met ze op. 

- Neem altijd de aankoopfactuur van de AED mee. 
- Neem voor de zekerheid ook het zogenaamde MSDS document mee. Dit is het Material Safety Data Sheet welke inhoudelijke informatie geeft over de samenstelling van het product. Je kunt deze documenten hieronder downloaden:
   - MSDS losse batterij
   - MSDS Batterij in de Philip HeartStart HS1 AED

- Omdat de AED beschikt over een Lithium batterij zijn er enkele voorwaarden verbonden aan het meenemen van de batterij. Hierbij is het goed om te weten dat er verschillende soorten lithium batterijen bestaan:
   - Lithium Ion: deze zijn oplaadbaar, zoals in de mobiele telefoon
   - Lithium Metal: deze zijn niet oplaadbaar, zoals in de AED

De Lithium batterij van een AED moet op de volgende wijze worden vervoerd:
- Losse batterijen mogen alleen in de handbagage worden meegenomen. De verpakking van een nieuwe Philips batterij voldoet aan de gestelde eisen
- Als je de AED hebt ingecheckt (koffer/ruimbagage), moet de AED geheel uitgeschakeld zijn. Dit kan alleen door de batterij uit de AED te halen. De losse batterij kun je, zoals hierboven omschreven, in je handbagage meenemen
- Je kunt de AED ook als geheel in de handbagage meenemen.